Válogatós a gyermek az óvodában?

válogatós a gyermek az óvodábanSok szülő találkozik azzal a problémával, hogy gyermeke válogatós, evés közben csak játszik az étellel, ami helyett sokkal jobban leköti a figyelmét valamilyen játék, esetleg tv-műsor. Mindez elkerülhető, ha az otthoni étkezések nem csak mellékes kísérői például a tévézésnek, hanem kizárólagos eseménynek számítanak, amikor a megterített asztal mellett, nyugodt körülmények között, közösen eszik a család.

Gyakran előfordul, hogy a gyerekek nem akarnak megenni bizonyos ételeket. Érdemes ilyenkor bevonni őket az előkészületekbe, a terítésbe, amit a legtöbbjük biztosan élvezni fog, és büszkék is lesznek rá, hogy a reggeli, vagy ebéd elkészítéséhez ők is aktívan hozzájárultak, és talán nagyobb eséllyel eszik meg az eddig elutasított ételt.  Maguk készíthetik el például a szendvicset: él nélküli, vagy kifejezettem gyerekkést adva a kezükbe megkenhetik a kenyeret, rátehetik a felvágottat, sajtot, zöldséget. A tej és tejtermékek elfogadása sokszor falba ütközik, pedig ez az élelmiszercsoport különösen fontos a gyermekek táplálkozásában, mivel könnyen emészthető, tápláló, értékes fehérjét, vitaminokat, ásványi anyagokat tartalmaz. Utóbbiak közül az egyik legfontosabb a kalcium, ami fontos a csontok és fogak kialakulásához és egészséges fejlődéséhez. A gyermekkorban biztosított megfelelő mennyiségű kalcium szerepet játszik a felnőttkori csontritkulás rizikójának csökkentésében. A tejet és a tejes italokat meg lehet kedveltetni, ha a szülők, a nagyobb testvér vagy egy a gyermek egy jó barátja is jóízűen issza a kicsi előtt, de próbálkozhatunk langyos tejjel is, ha a hideget nem szereti. A sajtok, vagy a gyakran nem kedvelt friss zöldségek (pl. paradicsom, paprika, uborka, retek) iránti érdeklődést fel lehet kelteni, ha különféle alakzatba vágva tálaljuk őket – erre a célra használható például süteményszaggató is. A húsok sokféle módon (sült, párolt, főtt, stb.) és formában (szelet, ragu, darált, rakott, töltött, stb.) elkészíthetők, így a változatossággal könnyebben elérhető, hogy a gyermekek elfogadják azt. Ha például azt tapasztaljuk, hogy a főtt húst többszöri próbálkozásra sem hajlandó elfogyasztani, próbáljuk ki valamilyen más formában, például rakott ételekben.

Fontos, hogy az egyes étkezések ne legyenek egyhangúak, ne mindig a kedvenc fogás legyen étlapon, mert csak a változatos étrenddel biztosítható minden tápanyag bevitele a gyermekek egészséges fejlődéséhez.

form-dori-kicsi

zeneoktatás óvódásoknak | úszásoktatás óvódásoknak | német nyelvoktatás óvodásoknak | korcsolya oktatás óvódásoknak | angol nyelvoktatás óvodásoknak | néptáncoktatás óvódásoknak | fejlesztő foglalkozások

Táplálkozás gyermekkorban

Az óvodáskorban (3-6 éves korosztály) kialakított táplálkozási szokások és ismeretek  meghatározóak a későbbiekre, sokszor az egész felnőtt életre nézve is. A helyes ételválasztás, az étkezési ritmus, az ízlés kialakulása valamint a táplálkozási minták és a táplálkozási magatartás rögzülése mind erre az életkorra tehető. Bár a gyermekek többsége étkezései egy részét az óvodában folytatja, a szülők felelőssége nagy arra nézve, hogy gyermekük mennyire táplálkozik egészségesen, fejlődésének, korosztályának megfelelően. Az óvodáskorúak energiabevitelének nem csak a szervezet fenntartásához és a fizikai aktivitáshoz szükséges, de a növekedésre fordított energiát is fedeznie kell. Emiatt fontos, hogy megfelelő mennyiségű és jó minőségű fehérje (baromfihús, húskészítmények, szálkamentes hal, tojás, tejtermékek) szerepeljen az étrendben – ugyanez vonatkozik a többi tápanyagfélére is (szénhidrát, zsír). Az energiaszükséglet természetesen kor- és testalkatfüggő is. A fejlődés mértéke, üteme, valamint a gyermek egészségi állapota nagyon jó jelzője az energia- és tápanyag ellátottságnak.

Táplálkozás gyermekkorbanMinden főétkezésnek, azaz a reggelinek, ebédnek és vacsorának komplettnek kell lennie, vagyis a szénhidrátok,  növényi fehérjék és zöldségek mellett állati eredetű fehérjét és zsírokat is kell tartalmaznia. Reggeli és vacsora esetében főtt tojás, rántotta, felvágottak, ebédre natúr csirkemell, grillcsirke, párolt hússzelet, sült hal (szálka nélkül), pörkölt,  főtt vagy sült virsli, natúr máj, natúr sertésszelet stb. Sok gyerek kedvenc étele a rántott hús, azonban bő zsírban sült étel fogyasztása csak heti egy alkalommal ajánlott; ezen kívül próbáljuk a kevesebb zsír felhasználásával készült húsételeket, illetve egyéb feltéteket előnyben részesíteni. A zöldségek jó, ha már az ovisok étrendjében is szerepelnek nemcsak leves, főzelék, köret, hanem friss saláták formájában is. Reggelire jó minőségű, nem cukrozott gabonapehely tejjel vagy joghurttal és gyümölccsel ideális választás és a gyerekek szinte kivétel nélkül szeretik ezeket a finomságokat. Teljes kiőrlésű kenyérből, zsemléből készült szendviccsel is biztosíthatjuk a megfelelő energiaszintet a délelőttre. A nap legbőségesebb étkezése az ebéd, ami minden esetben meleg étel legyen, és tartalmazzon levest is. Az óvodáskorú gyerekek szinte minden olyan ételt el tudnak fogyasztani, mint a felnőttek, így az elkészíthető ebédvariációk skálája széles. Ajánlatos a főzelékféléket gyakran szerepeltetni az étrendben. Emellett természetesen ehetnek burgonya- vagy rizsalapú köretet is, és ritkábban (heti 1-2 alkalommal) tésztaétel is fogyasztható. Hetente 1-2 alkalommal száraz hüvelyesek is adhatóak, leves, saláta, vagy főzelék formájában. A vacsora is lehet meleg (pl. főzelékfélék), vagy ha nincs mód az elkészítésére, akkor valamilyen hideg étel, szendvics. Nagyon fontos, hogy a gyerekek ne éhesen feküdjenek le aludni! A köztes étkezések (tízórai, uzsonna) praktikus és célszerű, ha tartalmaz gyümölcsöt, gyümölcslevet, egy-egy pohár joghurtot, túrós desszertet, pár darab kekszet.

Az édességet az ovisok többsége nagyon szereti. Fogyasztásuktól nem kell tiltani őket, de ez a legmegfelelőbb életkor arra, hogy megtanítsuk, az édességek nem önálló étkezésre valók (pl. reggeli helyett), hanem a főétkezések után, desszertként ajánlatos fogyasztani őket. Az édességek fogyasztása ne legyen mindennapos, hetente csak 1-2 alkalommal szerepeljen a gyerekek étrendjében. Alkalmanként egy adag ne egy egész tábla csokoládé, csomag cukorka vagy egy fél torta legyen, hanem egy kis szelet csoki, 1-2 szem cukorka, egy szelet sütemény. A korlátok közé szorított édességfogyasztással, a “nasi” ésszerű mennyiségének meghatározásával kialakítható az egészséges étrend. Ne feledkezzünk meg a napi folyadékfogyasztásról sem! Érdemes minden étkezéshez, és közöttük is biztosítani valamilyen folyadékot, mert a gyerekek játék közben hajlamosak megfeledkezni arról, hogy szomjasak. A folyadék lehet víz, gyümölcstea, tej, tejes ital, gyümölcslé. A 100 %-os gyümölcsleveket érdemes vízzel hígítani, elkerülendő a vitamintúladagolást. A megfelelő folyadékpótlás különösen nagy melegben, hányás, hasmenés vagy lázas állapot esetén nélkülözhetetlen, mivel a gyerekek sokkal érzékenyebbek a kiszáradásra, mint a felnőttek.

Fontos a változatosság, mindig próbáljanak ki új ételeket, ízeket, és könnyen lehet, hogy az az étel, ami ma nem ízlik gyermekének, fél év múlva már kedvence lesz!

form-dori-kicsi

zeneoktatás óvódásoknak | úszásoktatás óvódásoknak | német nyelvoktatás óvodásoknak | korcsolya oktatás óvódásoknak | angol nyelvoktatás óvodásoknak | néptáncoktatás óvódásoknak | fejlesztő foglalkozások

Úszásoktatás a Kiskavicsok Magánóvodában

Úszásoktatás a Kiskavicsok MagánóvodábanA Kiskavicsok Magánóvodában lehetőség nyílik a magas színvonalú úszásoktatásra.  Az Aquaworld-be saját különbusszal megyünk, ahol több tudásszintű kiscsoportban tanulják meg a gyerekek a legfontosabb úszásnemeket. Az úszás nem kötelező foglalkozás, azoknak a gyerekeknek mindig szervezünk óvodai foglalkozásokat, akik valami miatt nem akarnak, vagy nem tudnak velünk tartani (pl. gyógyuló seb miatt).

Mivel az óvodai nevelés és foglalkozások szervezése során nagy hangsúlyt fektetünk a ránk bízott gyermekek biztonságára, különös körültekintéssel járunk el a külső programoknál is. Ez azt jelenti, hogy egy felnőtt két óvodással foglalkozik a program során. A nagyszámú kísérőnek köszönhetően még a legbátortalanabb gyerekek is biztonságban érzik magukat, minden gyermek  megkapja a kellő figyelmet a készülődésben és az öltözködésben is. Reggel a gyerekek már úgy lépnek be az oviba, hogy boldogan mondogatják: Jaj de jó, ma megyünk az uszodába! Indulás előtt még egyszer ellenőrizzük a gyerekek úszófelszerelését, minden a helyén van-e (pl.  úszópelenka, akinek kell).

Fontos, hogy mindenre legyen elég idő indulás előtt. Időben elkezdjük WC-re menetelt és az öltözködést, gondosan segítve a gyerekeknek a munkáját. Ilyenkor gyakoroljuk az öltözködést. Fontos, hogy az öltözködés fázisait segítve a gyerekek egyre jobban öltözködjenek. Aranyosan kiballagnak a buszhoz és már indulunk is az uszodába, ahol Judit néni, a nagy tapasztalatú  úszásoktató vár minket és felkísér az öltözőbe. A gyerekek alig várják, hogy a vízbe csobbanhassanak! Ilyenkor az a legfontosabb, hogy megfelelő helyre tegyük a ruhákat. Előkerül a táskából az úszónadrág, a papucs, az úszószemüveg, az úszósapka és a fürdőköpeny is. Szépen eligazgatjuk az úszódresszt, segítünk az úszósapka megfelelő felvételében. Az úszásoktatás a megfelelő hatékonyságának  érdekében az oktatás kis létszámú csoportokban folyik. A vízhez szoktató, a kezdő és a középhaladó szinteken egy-egy oktató 3-4 gyermekkel foglalkozik, míg a haladóknál és az edzésre járóknál 8-10 gyermek jut egy oktatóra.

Az alacsony csoportlétszám lehetővé  teszi, hogy az úszásórák  során igazodjanak a gyerek egyéni tempójához. A kicsikre nem erőltetjük rá a feladatokat, mert a sokéves oktatói, edzői és pedagógiai tapasztalatunk azt mutatja, hogy a nyugodt légkör és a játékosság sokkal eredményesebb a tanulás szempontjából. Az úszás körülbelül 50 percig tart és utána a gyerekekkel átmegyünk a játékmedencébe még 10 percre. Ez egy szuper levezetése az úszásnak, a vidám játék és sok kacagás pedig segít a „nemszeretem” öltözködés, hajszárítás elviselésében a gyerekeknek. Mintha egy gombot megnyomnának rajtuk, hogy alig mozogjon kezük-lábuk, szinte csak vánszorognak fel a lépcsőkön az öltözőkig. Először megtörölközünk és próbálunk visszaöltözni. Ilyenkor többnyire a felnőttek öltöztetnek. Amikor a nadrág, egy vékony felső  és a cipő rájuk került,  megyünk hajat szárítani. A lányoknál ez a művelet olykor három hajszárítóval történik, fésülés és hajfonás. Amikor mindenkinek megszáradt a haja,  felvesszük felsőruházatot is. Visszafelé már a felnőttek viszik a táskákat, a buszban vidáman csacsogva készülnek az ebédre. Pár perc alatt hazaérünk az oviba és nagy jókedvvel állunk neki az ebéd előkészítésének. Így járunk mi úszni a kis bajnokaikkal.

form-dori-kicsi

zeneoktatás óvódásoknak | úszásoktatás óvódásoknak | német nyelvoktatás óvodásoknak | korcsolya oktatás óvódásoknak | angol nyelvoktatás óvodásoknak | néptáncoktatás óvódásoknak | fejlesztő foglalkozások

Óvodai zenei nevelés és zenei fejlődés: születéstől az óvodáig

Egy óvodás számára az egyik legörömtelibb közös élmény az együtténeklés, a daltanulás. Kipirult arcocskák, felszabadult tapsikolás, vidámkodó jókedv kíséri a zenei foglalkozásokat. Hogy megértsük, miért olyan kiemelkedően fontos fejlesztési terület a zenei fejlesztés az óvodában, érdemes megismerni  a gyermek zenei fejlődését születésétől. Hogyan jut el egy csecsemő addig, hogy dalokat tanuljon, énekeljen s zenéljen? A gyermek zenei fejlődése szoros összefüggésben van az általános testi és szellemi fejlődésével. Érzékelése mindjárt a születés után fejlődésnek indul. Már a csecsemőkorban működésbe lép valamennyi érzékszerv. Születése után legelőször az egyensúlyérzék jelentkezik, majd néhány nap múlva a hallás is, legutoljára pedig a mozgási érzékelés.

ovodai-zenei-neveles-zenei-fejlodesÓvodai zenei nevelés és zenei fejlődés: születéstől az óvodáig: A kisgyermek születésétől fogva élénken reagál a helyváltoztatásra és ringatásra. A ritmikus zörejeket, hangokat már féléves kora előtt szívesen hallgatja. A második félévben már ritmikus testmozgással kíséri a mondókát, éneket, zenét. Hintázó, önmagát ringató és táncos ritmikus mozgások minden egészséges gyermeknél megfigyelhetők. Ülő helyzetben törzsével előre bólogat, állva korlátba kapaszkodik és karjának hajlításával, nyújtásával előre-hátra ringatózik. Állva apró térdrugózásokat végez, kis terpeszben testsúlyát egyik lábáról a másikra áthelyezve táncol. Ezeket a mozgásokat zene nélkül is ismételgeti. A gyermek hangadása és mozgása egész pici kortól szorosan együtt jár: a gőgicséléshez mozgás, a mozgáshoz gőgicsélés, kiáltozás és az énekléshez hasonló hangok társulnak. Az első beszédkísérletei is közelebb állnak a zenéhez, mint a beszédhez. A megismert állatoknak, tárgyaknak, jelenségeknek nevét hangjuk utánzásával képezi. Énekelni a második életéve végére kezd. Ez az énekhang azonban még nagyon közel áll a beszédhez. A gyermek fő tevékenysége a játék. Ebben éli ki mozgásigényét, ezen keresztül szerzi ismereteit, ezzel fejezi ki érzelmeit és gyűjti élményeit. A zene ritmusa szabályos mozgásra készteti. A mozgás hároméves gyermeknél még nem elég határozott, rendezett. Tempója lassú, ingadozó. Mindennek oka a testi és idegrendszeri fejletlenség, a figyelem ingadozása, az önuralom hiánya. A három óvodai év alatt a bizonytalan mozgás határozottá, szabályossá rendeződik, tempója felgyorsul. A gyermeknek erősen fejlett az utánzó ösztöne. Ezt kihasználva a tanulása is erre épül. Mivel a gyermek érzelmi lény, a világot is az érzelmein keresztül közelíti meg, ezért a gyermeket megközelíteni is az érzelmein keresztül lehet. Ebben nyújt segítséget az óvónőnek a zene, amely érzéseket, hangulatokat közvetít. Az óvodába kerülő gyermek még egyedül játszik, de hamarosan érdeklődni kezd társai iránt, önuralma lassan fejlődésnek indul, így alkalmassá válik a közös játékra és közös zenélésre.

Óvodai zenei nevelés: A kisgyermek zenehallgatása néma együtt énekléssel jár, és az átélés legtöbbször ritmikus mozgásban nyilvánul meg: bólogatás, ütögetés lábbal vagy kézzel, álló helyzetben ringó táncmozdulatok. A kisebb gyermek ösztönösen együtt énekli az ismert dallamokat az előadóval, a nagyobbak már rendelkeznek annyi önuralommal, hogy képesek végighallgatni az ismerős dalokat beleéneklés nélkül. Az alkotótevékenység a kisgyermeknél még gátlástalanul jelentkezik. Bármilyen ritmusba szedett vagy szedhető mondatot szívesen énekel egy ismert dal mintájára. A gyermek hároméves korában egy sor, különböző mértékben kifejlődött képességgel lép az óvodába. Ezeknek szintjét a gyermek testi és szellemi fejlettsége és az addig szerzett élmények határozzák meg.

A gyermekek általában három évet töltenek az óvodában, ezt a három évet a nevelés és oktatás egységes folyamatának kell tekintenünk. A korszerű óvodai oktatás arra törekszik, hogy a gyermek ismereteit ne csak verbálisan, elvontan, hanem cselekvő és gondolkodó tevékenység útján szerezze. Az óvodai zenei nevelésben ez az éneklésen és közvetlen élményen alapuló ismeretszerzést jelenti nálunk, a Kiskavicsok Magánóvodában.

form-dori-kicsi

zeneoktatás óvódásoknak | úszásoktatás óvódásoknak | német nyelvoktatás óvodásoknak | korcsolya oktatás óvódásoknak | angol nyelvoktatás óvodásoknak | néptáncoktatás óvódásoknak | fejlesztő foglalkozások

Logopédiai foglalkozások óvodánkban

A logopédia a beszéd-, hang-, nyelv-, és kommunikációs zavarokkal foglalkozik.  A logopédiai nevelés, gondozás célja, hogy biztosítsa a beszédhibás gyerekek fejlődését. A Kiskavicsok Magánóvoda és Fejlesztőházban a logopédiai fejlesztéseket Csilla néni végzi nagyon nagy szaktudással és odafigyeléssel. A gyerekek olykor már türelmetlenül várják, mikor mehetnek a logopédiai szobájába, mert játékosság, megértés jellemző foglalkozásaira.

logopedia-az-ovodabanAz egyik fejlesztendő  terület a gyerekeknél a gyermekkori dadogás. Sajnos, ez egy súlyos kihatású  beszédzavar, mely a későbbi életkorban is hatással van az  életpályája alakulására.  
A dadogás a folyamatos beszéd zavara. Nemcsak beszédprobléma, hátterében egy összetett tünetegyüttes található, amelynek csak a vezető tünete a beszéd görcsös szaggatottsága. A dadogás kezdete általában köthető olyan eseményhez, amely a gyermek számára kellemetlen élményt jelentett. Megijedt egy kutyától, tartósan elszakadt az édesanyjától, szüleitől, testvére született. Ezek a hatások csak akkor vezetnek dadogáshoz, ha a háttérben megvannak a dadogásra hajlamosító tényezők is. Dadogásra hajlamosító tényező a veleszületett beszédgyengeség, a beszédfejlődési rendellenesség és az átállított balkezesség is. Bármi is a kiváltó ok, a dadogás komplex beszédzavar, aminek megoldása nem korlátozódhat az óvodai logopédiai foglalkozásokra. Magánóvodánk logopédusa rendszeresen és folyamatosan jelen van az óvodánk életében, így a foglalkozások is szervesen hozzátartoznak óvodásaink mindennapjaihoz. Amikor bármilyen jelét tapasztaljuk valamilyen beszédhibának, például a dadogás megjelenésének, rögtön jelzi  a szakember a szülő számára az otthoni teendőket, illetve elkezdjük a gyermek egyéni fejlesztésének megszervezését.

Logopédiai foglalkozások óvodánkban: az első, ami egy dadogó beszédében feltűnhet, hogy nem tudja elkezdeni mondanivalóját, vagy ismételgeti a kezdő hangokat, beszéde széttöredezett. A dadogás legszembetűnőbb tünete a görcsös megakadás. Fontos tünet a helytelen beszédlégzés. A dadogók belélegzésére jellemző a felületes mellkasi légzés, a gyakran kapkodva beszívott levegőt rosszul osztják be. További feltűnő tünet, hogy a beszéd ritmusa felbomlik, a beszédtempó felgyorsul. A megakadások között a beszédtempó felpörög. Ezek a tünetek legtöbbször már óvodás korban (a folyamatos beszéd kialakulásának ideje körül) megjelenhetnek. Előfordul, hogy valamilyen hirtelen jelentkező testi-lelki hatás következtében alakul ki, különösen fiúk körében. A kisgyermekekre jellemző, hogy többet és gyorsabban szeretnének mondani, mint ahogy ezt szókincsük és éretlen beszédmozgásuk megengedné, ezért gyakran ismétlik a szavakat, szótagokat. Ezt még nem is dadogásnak, hanem “nem folyamatos beszéd”-nek hívják, s ebben az esetben a szülővel kell a logopédusnak beszélnie és őt türelemre inteni, s így megakadások megszűnhetnek. Fontos tudni, a dadogás nem rossz szokás, hanem agyi eredetű, pszichogén beszédzavar, s elsősorban az érzékenyebb idegrendszerű gyermekek beszédhibája. Logopédiai foglalkozások óvodánkban: sok esetben egy jelentéktelen esemény a legnagyobb izgalmat váltja ki a dadogó lelkében, mely eredménye a beszéd összerendezettségének zavarában, dadogásban jelentkezik. Ha a dadogás rögzül, a gyermek kedélyében, jellemében, figyelmében is zavarok keletkeznek, ami idővel fokozódhat, így hatalmas a szülők mellett a fejlesztőpedagógusok, logopédusok felelőssége a család tájékoztatásában, a gyermek előrehaladásának biztosításában. Bármilyen fejlesztésnél kiemelkedő szerepe van a családnak. Csilla néni minden héten otthoni gyakorlatokkal segíti az órákon átvett feladatok bevésését, rögzítését. Tapasztalataink szerint nem elég, hogy a logopédián és az óvodában gyakorolják a megfelelő beszédgyakorlatokat,  otthon is elengedhetetlen a gyermek beszédfejlesztésének segítése gyakorlással.

Óvodánk pedagógusai, gondozói számos kisgyerek esetében értek el hatalmas előrelépést a beszédhibák javításában. Ehhez felkészült és türelmes logopédust, meleg, bátorító és elfogadó érzelmi légkört, folyamatos odafigyelést és rengeteg játékot biztosítunk az óvodásaink számára.

form-dori-kicsi

zeneoktatás óvódásoknak | úszásoktatás óvódásoknak | német nyelvoktatás óvodásoknak | korcsolya oktatás óvódásoknak | angol nyelvoktatás óvodásoknak | néptáncoktatás óvódásoknak | fejlesztő foglalkozások

Zenei fejlesztés az óvodában

A Kiskavicsok Magánóvoda és Fejlesztőházban nagyon fontosnak tartjuk a gyerekek sokszínű zenei fejlesztését. Mindennapi munkánk során hisszük és valljuk: „A zene az kell, mert körülölel.” Mi kell ahhoz szerintünk, hogy a megfelelő zenei fejlesztést megkaphassák a gyerekek? Mindenekelőtt megfelelő óvónő.

zeneifejlesztesAz óvónő a pedagógiai tevékenység központi tényezője. Személyisége meghatározó a zenei nevelés folyamán is. Az óvónő legyen bizalomkeltő, munkájában legyen kötelességtudó és következetes, határozott, de nem merev, fölényeskedő, elbizakodott. Magatartása legyen nyugodt, derűs, de ugyanakkor komoly és mértéktartó. A rábízott gyermekekkel foglalkozzon lelkiismeretesen, forduljon hozzájuk szeretettel. Legyen mindig pontos és példamutató. Közeledjen jóindulattal a gyermekekhez. Legyen igazságos a gyermekek elbírálásában, értékelésében, kerülje a részrehajlást, kivételezést. Legyen rendszerető, tanítványaitól is követelje meg a rendet. Az óvónő legyen minden munkájában alapos. Ismerje jól az anyagot, amit tanít, ismerje azt egészében és részleteiben, ismerje összefüggéseiben és távlataiban. Fejlessze állandóan szaktudását, kísérje figyelemmel a szakirodalmat. Ne idegenkedjen az újtól, hiszen a zenei nevelés is állandóan fejlődik, megújuláson megy keresztül. Zeneileg legyen jól felkészült, hogy félelem nélkül énekelhessen és játszhassa el a szükséges zenei anyagot. A mi „gitáros” Gabi nénink pontosan ilyen pedagógus. Nagyon változatos dalokkal, népdalokkal érkezik nap mint nap a gyerekekhez. A sok ismert dal mellé, amit szeretnek, mindig csempész egy-két új dalocskát vagy versikét. Ezeket többször elénekli, s utána sorról-sorra megbeszéli a gyerekekkel, szerintük mit is jelenthet az a kifejezés vagy szó. Ilyenkor persze a legaranyosabb magyarázatok születnek a részükről. Ezután meséli el és ha kell,  képeken mutatja be, miről is szól az ének.

Zenei fejlesztés az óvodában: évente körülbelül 60 új dalt tanulnak meg az óvodások, melyeket különböző témakörök köré csoportosít pedagógus. Kiemelném az évszakok szerinti csoportosítást (tavasz, nyár, ősz, tél). Az évszakokon belül pedig a jeles napokat, ünnepeket, amire külön műsorral készülünk (Karácsony, Farsang, Húsvét, Anyák napja, stb.). Pár újonnan tanult versike, dalocska szövegét rendszerint lefénymásoljuk a szülőknek, segítve így azok otthoni felidézését, amikor esetleg csak foszlányokban tudják előadni a tanultakat a gyerekek. Ezeken az alkalmakon jó érzés látni, hogy a szülők startra készen állnak, hogy kisegítsék gyermekeiket, ha elakadnának a műsorban.

A dalok, a közös éneklések  szorosan beletartoznak magánóvodánk mindennapjaiba. Zenei fejlesztés az óvodában gitárkísérettel vagy anélkül: játék, öröm és pozitív visszaigazolás, érzések és gondolatok hű elmondója minden nap a gyermekek számára.

form-dori-kicsi

zeneoktatás óvódásoknak | úszásoktatás óvódásoknak | német nyelvoktatás óvodásoknak | korcsolya oktatás óvódásoknak | angol nyelvoktatás óvodásoknak | néptáncoktatás óvódásoknak | egyéb fejlesztő foglalkozások

Bárki számára ingyenes kézműves mulatság az újpesti magánóvodában

mezeskalacs

Figyelem! Figyelem! Közhírré tétetik! Egy Újpesti magánóvodában, pontosabban a Kiskavicsok Magánóvodában és Fejlesztőházban INGYENES, bárki számára (gyerekek és családok) Karácsonyra készülő kézműves mulatság szerveztetik.

Mulatságunk időpontja: 2013. december 14-e (szombat) 9-13h-ig.

Óvodánk címe ahová várjuk a kedves családokat: 1046 Budapest Vécsey Károly utca 120. Google térkép

Kérjük, jelezzék várható érkezésüket a +36-30-402-3343-as telefonszámon.

Na de milyen is lesz ez a mulatság az óvodánkban? Miért érdemes eljönni hozzánk s meglesni a kis varázslatunkat? Talán, ha ezt végig olvassák, választ kapnak rá.

Sokszor mondják az ünnepek közeledtével, hogy kicsit figyeljünk oda jobban egymásra, mert csak rohanunk egyik óráról a másikra, egyik napról a másikra, egyik hónapról a másikra, egyik évről a másikra….másikra,másikra,másikra….ezzel mi is így voltunk az oviban. Már negyedik vagy csak négy éve működik megálmodott óvodánk s a nagy rohanásban csak MOST jutottunk oda, hogy egy ilyen kézműves kavalkádot életre hívjunk a gyerekekkel. Szeretnénk megmutatni, milyen csodálatos hangulata van óvodánk villaépületének a sok apró teremtményekkel. Szerintünk nagyon fontosak a hangulatok, mert ezek fűszerezik meg az életünket. Mint ahogy a mézeskalácsot fogjuk szombaton porcukorral meghinteni. Itt fontosnak tartom megjegyezni, hogy többféle süteménnyel készülünk és szeretnénk, ha mindenki pár süteményt celofánba csomagolna és hazafelé menet egy ismeretlen rászoruló vagy csak szomorú személynek a kezébe adná. Akár úgy, hogy a kocsiablakán kiadva vagy csak a szomszéd néni ajtaja elé letéve a sütiket. Örüljenek mások is! Azt hiszem ez is lesz a mi szlogenünk december 14-ére. „Örüljenek mások is!” Az óvodánk ad minden hozzávalót és más már nem is kell hozzá csak a sok szorgos kéz, hogy valóra váltsák elképzeléseinket. A legkülönfélébb kézműves technikákkal szeretnénk a gyerekekkel, s szüleikkel a karácsonyi otthonukat még egyedibbé tenni. De hogy mik is ezek azt már csak az tudja meg, aki ellátogat hozzánk és elkészíti. Szeretettel várjuk a családokat már 9h-tól kaláccsal és habos kakaóval!

form-dori-kicsi

zeneoktatás óvódásoknak | úszásoktatás óvódásoknak | német nyelvoktatás óvodásoknak | korcsolya oktatás óvódásoknak | angol nyelvoktatás óvodásoknak | néptáncoktatás óvódásoknak | egyéb fejlesztő foglalkozások

Mit hozzon a Mikulás az óvodába?

Nehéz ma már a gyerekeinknek ajándékot venni, mert év közben is kapnak sok mindent. Ha nem is a szülőktől, de a mamától, papától, nagynénitől biztosan.

 

MikulasRáadásul alig rakjuk ki az ablakba az ajándékot, pár hét és kopogtat a Jézuska is. Én mindenképp az apró, színes, vicces újdonságokra szavazok, nem a látványos, de drága meglepetésekre. Ezekkel érdemes inkább megvárni a Karácsonyt. Amikor mi kicsik voltunk, mandarint, narancsot, négercsókot, zizit, francia drazsét, zselés szaloncukrot csupa “fogkímélő” pici mikuláscsokit kaptunk. Jó lenne, ha a mi gyerekeink is tudnának örülni az ilyen apró figyelmességeknek. Bár ezek nem a legegészségesebbek. Mit tegyünk akkor, hogy ha kreatívak szeretnénk lenni,de kihagynánk a fogászatra és a gasztróra szóló „tíz alkalmas bérletet”. Tehetünk bele zsírkrétát, gyurmát, ceruzát, aranyos füzetet, nagyobbaknak újságot is akár. Tavaly még zoknit és bugyit is préseltem a zacskóba és a lányom úgy örült a hercegnős cuccoknak! Már most készülök lélekben az édesség dömpingre, ami mint tudjuk egész januárig eltart. Hiszen napokig eszegetik csemetéink a kis zacskójuk tartalmát, utána meg jön a bejgli, zserbó, esetleg egy kis habcsók…

Az óvodába nekünk szülőknek kell bevinni a mikulás csomagot, ami azért jó, mert legalább én választom ki, hogy mi legyen benne. Idén sok aszalt gyümölcsöt, natúr mogyorót, mandulát (ezek mind sok ásványi anyagot, vitamint tartalmaznak) müzli szeletet, kicsi dobozos üdítőt is teszek a zacskóba. Ha pedig magzatunk mindenképpen szeretne chips-et enni, könnyen és olcsón készíthetünk otthon. A megmosott és vékony karikákra vágott almaszeleteket pár nap alatt meleg helyen ropogósra száríthatjuk. Akár finom olvasztott csokiba is márthatjuk és egy aranyos dobozkába beletehetjük. És mivel az ovis lányom nagyon szereti a mesefigurás fogkeféket azt is fog kapni, pár csomag cukormentes gyerekrágóval együtt. Lehet, hogy kicsit túlaggodalmaskodónak tűnik, de gondoljunk arra, hogy a mamák puttonykája, nem lesz ilyen körültekintően összeválogatva (milyen ínycsiklandó is tud lenni egy csomag világoskék gumicukor), és most essen szó a csokiról,mert egészség ide vagy oda, csoki nélkül nincs Mikulás!

Sajnos nem minden csoki, ami elsőre annak tűnik. Nem igazán jók a silány minőségű, olcsó, alacsony kakaótartalmú, cukorral, növényi zsírral dúsított kakaós masszák. Az igazi csoki kakaóból ugyan, de kevés cukorból és inkább kakaóvajból készül. Érdemes legalább 60-70 %-os kakaótartalmú csokit választani. Lehet, hogy hihetetlennek hangzik, de egy „normális” csoki tartalmaz magnéziumot, foszfort, káliumot, cinket és vasat is. Ne felejtsük el a felnőtt családtagokat is meglepni. Költségkímélő és figyelmes lehet az unokákról egy fényképes kulcstartó, asztali naptár a jövő évre, egy aranyos bögre, sál, kesztyű vagy  saját készítésű mézeskalács egy szép zacskóba.

Az óvónénijeink egész évben szeretettel törődnek lányainkkal, fiainkkal, ők is megérdemelnek valami apróságot. Nálunk a szülök vásárlási utalvánnyal készülnek,mindenki annyit ad bele, amennyit a pénztárcája elbír. Lehet az egy bonbon ára is,de legalább hasznos ajándék és a szegény óvónő nem 25 darab „Macskanyelv”-vel zárja az évet.

Mindenkinek kellemes készülődést, boldog és vicces Mikulást kívánok!

form-dori-kicsi

zeneoktatás óvódásoknak | úszásoktatás óvódásoknak | német nyelvoktatás óvodásoknak | korcsolya oktatás óvódásoknak | angol nyelvoktatás óvodásoknak | néptáncoktatás óvódásoknak | egyéb fejlesztő foglalkozások

Szövés oktatás az óvodában

Szövés oktatás az óvodábanKiskavicsok Magánóvoda és Fejlesztőházban fontosnak tartjuk, hogy felgyorsult világunkban egy kicsit megálljunk és visszatekintsünk a múltba. A múlt magába foglalja azokat a szokásokat, hagyományokat, amelyek évszázadokon keresztül életbe vágóan fontosak voltak egy-egy közösség  számára. A hosszú évek során, a technika fejlődése és az életmódváltozások következtében a régi szokások eltűnőben vannak, vagy átalakulóban vannak.  De mindenképpen nem szabad hagynunk, elfelejteni őket.

Akkoriban a szövés alapanyaga csak a kender volt. A kendermetszés után még sok nehéz munkával jutottak a szövőanyaghoz. A növényt ősszel felnyűtték, kévébe kötötték, áztatták, majd kúpokba állítva szárították. Ezután kendertörővel megtörték, majd lábbal dörzsölték, hogy a szálak finomodjanak. A további tisztítás gerebenezéssel (fésüléssel) történt, majd következett a guzsalyazás (fonás), aminek az eszköze a rokka volt. A kész fonalat kimosták, sulykolták, szárították és felgombolyították. Ezután következett a szövés, ami komoly tudást és gyakorlatot kívánt. Ma már szerencsére nem csak így kezdhetünk bele a szövésbe az ovisokkal.

Szövés oktatás az óvodában: A szövés megtanulását az óvodában először nagy méretben papírszövéssel kezdjük. Itt több dologra kell egyszerre figyelni a gyerekeknek: magát a szövést elsajátítani, figyelni arra, hogy a következő sor ne ugyanoda kerüljön és a színek ritmikus váltogatása is fontos. Ezáltal fejlődik finom-motorikájuk , ügyesedik, erősödik a kéz izomzata, fejlődik a szem – kéz koordináció és nem utolsó sorban erősödik kitartásuk, alakul feladattudatuk. Amikor ez már jól megy, a gyerekek kartonpapírból szövőkeretet kapnak, felvágunk többféle színű polár csíkot és elkezdtünk textilt szőni. Itt is különálló szálakkal dolgozunk, s begyakoroljuk a fonál váltást.Majd végül a szövőszékkel kezdődhet a varázslás, hogy fonálból szőnyeget szőjünk!

Szövés oktatás az óvodában kapcsán sokféle használati tárgyat, játékot (síkbaba, tűpárna, tarsoly, mozaikkép stb.) készíthetünk ezen olcsó, könnyen beszerezhető alapanyag, segítségével, melynek mérete és formája könnyen alakítható a készítendő tárgy igényének,megfelelően. Minden olyan vastagabb karton megfelelő, amely a láncfonalak húzóerejét bírja,azaz nem gyűrődik, hajlik össze. Hengeres szövésnél pl.a háztartásban illetve iparban keletkezett papírhengereket használhatjuk e szövésre. (WC papír guriga, papírtörölköző hengere stb.) Készíthetünk segítségével babát, bábut, állatkákat, tarsolyt stb. Vagdossuk be egyenlő távolságra a henger alsó és felső peremét (l cm távra és mélységre, vigyázva a páratlan számú résre). Szőhetünk az ovisokkal szögletes formán is. Tetszőleges méretű kartonlapot vágjunk ki, melynek mérete a készítendő tárgy méreténél nagyobb legyen! A lap alsó és felső oldalán azonos, körülbelül másfél centiméteres bevágásokat ejtünk egymástól egyenlő (0,5 cm) távolságra. A felvetés kétféleképpen történhet. Csak az egyik oldalán vetünk fel. A szélsőbevágásba bevezetjük a láncfonal végét, melyet szabadon hagyunk, majd azt felfelé vezetve a felső első nyílásba tesszük, a hátoldalon a második nyíláson át előre hozzuk, és lefelé folytatjuk a fonal útját, majd ismét föl, addig míg a bevágások tartanak. A hátoldalon a két fonal véget összekötjük. Vigyázzunk arra, se túl feszes, se túl laza ne legyen a felvetésünk!Mindkét oldalára felvetünk a kartonlapnak, ha hosszabb szőttest szeretnénk szőni, mint a laphossza. A felvetés az előzőtől abban különbözik, hogy itt körbevisszük a láncfonalat a papírlapon.

Bármelyik szövési megoldást is választjuk az óvodások nagyon fogják szeretni. Ha nem tudják befejezni a munkát akkor, otthon lehet ügyeskedni tovább a szülőkkel, a sok TV nézés helyett is.

form-dori-kicsi

zeneoktatás óvódásoknak | úszásoktatás óvódásoknak | német nyelvoktatás óvodásoknak | korcsolya oktatás óvódásoknak | angol nyelvoktatás óvodásoknak | néptáncoktatás óvódásoknak | egyéb fejlesztő foglalkozások

Magánóvoda Újpesten

Amikor belekezdtünk mire gondoltunk? Már nem emlékszem… Talán mert nem is fontos! Az biztos, hogy jó ötlet volt Újpesten magánóvodát nyitni! Egyre jobban fejlődik a kerület, lassan már egy kis különálló város a városban. Ráadásul itt nőttem fel és a mai napig itt is lakom Újpesten, itt élnek a szüleim, sok a kötődésem, az emlékeim nagy része ide vezethető vissza. Kézenfekvő volt hát , hogy elsősorban Újpesten keressünk  egy megfelelő helyet ahol ki lehet alakítani egy magánóvodát.

Magánóvoda Újpesten megvalósítása: Nem volt könnyű! Nagyon nem! 2009. őszén fagyizni jöttem az utcában akkor még működő cukrászdába és akkor találtam rá erre a gyönyörű épületre. Először a barátnőmmel egy kis családi napközit terveztünk, de amikor rábukkantam erre a kivételesen szép villára eldőlt minden, mert szerelem volt első látásra… Megtudtuk, hogy ez az épület hosszú évekig óvodaként működött, aztán bezárták és lakatlan, állapota pedig egyre romlik. Küldözgettek minket irodáról irodára és látszott, hogy teljesen el van mindenki képedve. Nem értették, hogy miért akarunk egy ilyen rossz állapotú házba magánóvodát csinálni és minden hivatalnokot csak az foglalkoztatott, hogy honnan van két lánynak erre pénze…de mi mentünk előre, ahol kidobtak az ajtón, visszamásztunk az ablakon. Sokszor megkaptuk, hogy nem fog sikerülni, mivel nincs is szükség magánóvodára Újpesten! Már van elég óvoda és azok nagyon drágák! De mi tudtuk, hogy igenis Újpestnek szüksége van egy olyan magánóvodára ahol tényleg a gyerekekről szól minden! Ilyen az, amikor az ember megvalósítja az álmát, csak rengeteget kell dolgozni, hogy tényleg sikerüljön!

Szerettük volna megmutatni, hogyha igazán akarunk valamit, azt meg is lehet valósítani! Kemény munka nap mint nap, de mi mindenért megküzdöttünk és folyamatosan megdolgozunk. Hogy most majdnem négy év után mit gondolunk? Arra, hogy sikerült! Elértük az álmunkat: minőségi magánóvoda Újpesten.

haz-550

form-dori-kicsi

zeneoktatás óvódásoknak | úszásoktatás óvódásoknak | német nyelvoktatás óvodásoknak | korcsolya oktatás óvódásoknak | angol nyelvoktatás óvodásoknak | néptáncoktatás óvódásoknak | egyéb fejlesztő foglalkozások

 

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás