Újpesten a Kiskavicsok Magánóvoda és Fejlesztőházban fontosnak tartjuk, hogy a gyerekeknek lehetőségük legyen sok foglalkozásokon kipróbálni magukat. Járunk minden héten úszni az Aquaworld-be, zenés táncos foglalkozások, kézműves foglalkozások, tornák mellé szeptembertől elkezdünk már ismerkedni a lovaglással is. A gyermekek nagytöbbsége szabadidejét a technikai eszközök előtt ülve tölti, melyek nem nyújtanak testi és lelki felüdülést. A lovaglás különleges tevékenység, abban tér el minden más sporttól, hogy két nagyon eltérő, de e tevékenységben szinte eggyé váló társ együttesen végzi. A ló csodálatos állat, több ezer éve nagyon sokféle módon szolgálja az embert. Nemcsak az ember hat lovára, hanem ő is formálja lovasát. A lovaglás jót tesz az egészségnek, önismeretre és természetszeretetre tanít. A lovaglás többek között fokozza a medence, a gerincoszlop és a vállak mozgékonyságát. Aktivizálja vagy lazítja a felegyenesedésért, a gerinc tartásért felelős izmokat, javítja a mozgáskoordinációt, fejleszti az izomerőt, a mozgásérzékelést és a tértudatosságot. Az agyhoz kötött bizonyos funkciók, mint például a beszéd- és íráskészség is jelentősen javulhat.
Amit a ló kialakít a gyerekekben
Bizalom kialakítása – hogy nyugodtan felülhessünk a ló hátára és ne átvészeljük az ott töltött időt, hanem „valóban” lovagoljunk, meg kell bíznunk a lóban. Egyszerűnek tűnik első hallásra, de mindenkinek volt egy első találkozása a lóval, amikor túl kellett lépnie a saját félelmein és megbíznia a lóban. A bizalmatlan ember, aki örökké a rá leselkedő veszélyeket lesi, nem tudja kiélvezni az élet adta lehetőségeket, s nincs ez másképp a gyerekekkel sem. Az a gyerek tud felszabadultan játszani, aki bizalommal fordul az őt körülvevő világ felé. Apró lovasaink már az első alkalmakkal szembesülnek ezzel a kihívással, s ahogy halmozódnak a lóval együtt töltött órák számai, a gyerekek is egyre jobban meg tudnak bízni úgy a lovakban, mint a környező világban.
Nyitottság – Minden ló különbözik egymástól és különböző bánásmódot igényel. A jó lovas ember mindig tanul, még a nagy tapasztalattal rendelkező trénerek, lovas szakértők is elismerik, hogy naponta tanulnak valami újat lovaiktól. A ló rávezeti a gyerekeket arra, hogy a tanulás állandó és soha véget nem érő folyamat kell, hogy legyen, ami kihat a későbbiekben a gyerek iskolához való viszonyulására és embertársi kapcsolataira is.
Önbizalom fejlesztése – A ló nagy állat és akár félelmetesnek is tűnhet, éppen ezért jó adag önbizalomra van szükség a lovakkal való jó bánáshoz. A gyerekeket az elején általában félelemmel tölti el a lovak közelsége, de az idő múltával, minél több időt töltenek együtt a lóval, s minél több közös élményük alakul ki, annál magabiztosabban tudják kezelni az új helyzeteket is. Mivel sikerül túllépni egy félelmén, sőt legyőzni azt, ráébrednek arra, hogy nagyon sok mindenre képesek s egyre bátrabban állnak az új kihívások elé, és természetesen ezzel arányosan fejlődik önbizalmuk is.
Türelem – A lovak sok mindenben hasonlítanak a gyerekekre, a velük való bánásmódban a türelemnek kulcsfontosságú szerepe van. A gyerekek élőben megtapasztalhatják, hogy toporzékolással, türelmetlenkedéssel nem lehet semmit sem elérni, csak a következetesség, ismétlés, és odaadó türelem az, ami célhoz vezet. Amikor a gyerekünk már egy magabiztos lovassá vált, hagyni őt részt vállalni fiatal lovak idomításában nagyszerű tapasztalatot nyújthat számára. A lovakhoz sok türelemre és következetességre van szükség, ugyanis az idomítás rengeteg időt és ismétlést kíván.
Fegyelem és önkontroll tanulása – A lovak sok időt és munkát igényelnek tőlünk, tehát a gyerekünk részéről elengedhetetlen a megfelelő elszántság és ambíció ahhoz, hogy megtanuljon lovagolni és a lovakkal hatékonyan bánni. Az emberben, és főleg a fiatalokban megvan a természetes vonzódás a lovak iránt és szívesen töltenek el időt a társaságukban. Ugyanakkor a lovakkal járó sok munkafegyelemhez szoktatja a gyereket.
Érzékenység, empátia fejlesztése – A lovak nagyon érzékeny élőlények és érzik, ha valaki fél, ideges vagy boldog. Testbeszéddel kommunikálnak, és nagyon figyelnek a lovas mozdulataira, pozíciójára. A ló érzékenysége hasonló érzékenységet kíván a lovastól is. A lovasnak rá kell tudni érezni a ló lelkiállapotára és meg kell tudni magyarázni a ló viselkedését. A lóval való hatékony kommunikáció érdekében értenie kell a ló testbeszédét.
Szórakozás és kikapcsolódás – Végül, de nem utolsósorban, a gyerekeknek kellemes időtöltést és szórakozást kell jelentsen a lovak életében való részvétel. Nem szabad nagy elvárásokat támasztani gyerekeinkkel szemben, hagynunk kell, hogy boldogan kiélvezzék a lovak társaságát. Nem szabad siettetni a gyerekeket, hagyni kell őket a saját ritmusukban haladni, hiszen sok átalakulás zajlik a ló-lovas kapcsolat során, ugyanúgy, mint bármely kapcsolatban. Az az időtöltés válhat igazán tartalmassá és gyümölcsözővé, amely külső kényszer nélkül, természetes módon alakul és fejlődik a maga útján
Ötéves kor alatt célszerű, inkább a lóhoz szoktatást alkalmazni, ami azt jelenti, hogy a gyermek a ló hátán ül, a szülő fogja őt és az oktató vezeti a lovat. A gyerekek 95%-ának megfelelő érzéke van a lovagláshoz, és akinek nehezebben megy, az is képes a fejlődésre. Nem biztos, hogy a gyermekből versenylovas válik, lehet, hogy abba hagyja egy időre, de amikor hobbilovasként visszatér a lovak közé, már ismerősként mozog abban a közegben.
Reméljük, hogy a Kiskavicsok Magánóvoda és Fejlesztőház óvodásai is megtapasztalják azt a sok jót, amit a ló adhat. S hétről-hétre mosolygósan nagy kedvvel várják majd az alkalmakat.
zeneoktatás óvódásoknak | úszásoktatás óvódásoknak | német nyelvoktatás óvodásoknak | korcsolya oktatás óvódásoknak | angol nyelvoktatás óvodásoknak | néptáncoktatás óvódásoknak | fejlesztő foglalkozások
Kategória: Foglalkozások